Parviainen Oy – Kurottajalla 35 metriin

Juha Parviainen on pyörittänyt pääkaupunkiseudulla kurottajapalvelua reilut 10 vuotta. Tahti on vuosien saatossa vain kiihtynyt ja nyt kalustossa on jo 24 erimerkkistä kurottajaa, joista 19 on ympäripyörivää. Uusimpina hankintoina laivastoon on liitetty Magni RTH5.35, joka on markkinoiden korkeimmalle nostava ympäripyörivä kurottaja. Se kykenee nostamaan 2200 kiloa 35 metriin. Korissa työskentelevän asentajan käsille tämä tietää jo lähes 37 metrin ulottuvuutta maan pinnasta.

”Aina vain pitäisi päästä korkeammalle ja aina pitäisi kyetä nostamaan vieläkin enemmän. Nyt Magnilla pääsemme hoitamaan nostoja jo kahdeksan kerroksisen talon katoille. Kaikki räystäslaudoitukset ym. pystytään tekemään korista. Mobiilinosturin tarvetta työmaalla kyetään myös vähentämään entisestään”, aloittaa Parviainen.

Parviainen on kiireinen mies. Hän toimii ajojärjestelijänä itse ja puhelin soi taukoamatta. Ruutuvihkoon tulee merkintöjä, joista vieraan on mahdotonta ottaa selkoa. Jäisi ehkä kurottajat jakamatta, mikäli jonkun muun pitäisi ottaa selvää Juhan merkinnöistä.

”Tämä perinteinen ruutuvihko on varamuistini ja ainoa konsti pitää homma ajan tasalla.”

Yli 20 kurottajan pitäminen liikkeessä ja niiden saaminen oikeaan aikaan työmaalle on oma taitolajinsa. Parviainen sanookin olevansa puhelimessa suurimman osan työpäivästä. Viimeiset tilaukset tulevat välillä kymmenen aikaa illalla. Puhelinta ei ole syytä jättää pois taskusta kuin vessakäynnin ajaksi. Jos silloinkaan.

”Hammaslääkärikäynnin aikana esimerkiksi tuli kerran 24 puhelua”, virnistää Juha.

Parvainen Oy:n uusin hankinta on maailman suurin ympäripyörivä kurottaja eli Magni RTH5.35, jolla yli 2000 kiloa painava taakka nousee 35 metriin. Tarve kun on päästä yhä korkeammalle ja yhä raskaammin kuormin. Näin korkealle nostava kurottaja vähentää osaltaan jo mobiilinosturinkin tarvetta työmaalla.
Parvainen Oy:n uusin hankinta on maailman suurin ympäripyörivä kurottaja eli Magni RTH5.35, jolla yli 2000 kiloa painava taakka nousee 35 metriin. Tarve kun on päästä yhä korkeammalle ja yhä raskaammin kuormin. Näin korkealle nostava kurottaja vähentää osaltaan jo mobiilinosturinkin tarvetta työmaalla.

”Puhelimen soiminen takaa kuitenkin sen, että meillä on töitä. Nykyään varauksia tehdään paljon enemmän viime tipassa eli kone pitää illalla tilattuna saada aamuksi työmaalle. Se on seurausta koko rakennusalan hektisyydestä. Pyrimme tietenkin aina saamaan koneen työmaalle, olipa varoitusaika kuinka lyhyt tahansa.”

”Vuokrausajoissa on ehkä tapahtunut lyhentymistä, mutta edelleenkin ne vaihtelevat tunnista tai muutamasta vuoteen. Jo kaksi vuotta kestänyt sopimus uusittiin äskettäin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Tosin näin pitkät sopimukset ovat harvinaisempia.”

Parviaisen mukaan ala on erittäin kilpailtu ja tiukka. Katteet keikkoihin tehdään erittäin tarkalla suunnittelulla, ammattitaitoisilla kuljettajilla ja kunnossa olevilla uusilla tai uudehkoilla koneilla. Siirtomatkat pyritään mahdollisuuksien mukaan minimoimaan eli kone pyritään asiakkaalle saamaan aina mahdollisimman läheltä. Asiakastyytyväisyyden kannalta on tärkeää myös laittaa oikeankokoinen kurottaja jokaiseen työhön.

”Yksi palvelun muoto on tarjota oikeat työvälineet asiakkaalle. Minulla on asiakaskunnassa joukko yrityksiä, jotka ovat olleet alusta asti mukana. Pidän erittäin tärkeänä sitä, että vanhoista asiakkaista pidetään kapasiteetin puitteissa ensin hyvää huolta. Toki uudet asiakkaat ovat myös tervetulleita ja tärkeitä. Vanhojen asiakkaiden tutuksi tulleet toimintatavat ja rutiinit ovat toimivan asiakassuhteen ja miksei oman yritystoiminnankin perusta”, filosofoi Parviainen.

Monta merkkiä

Parviaisen tallissa on edustettuna useampi kurottajamerkki. Huollollisesti ja varaosien suhteen tämä asettaa haasteita, mutta Parviainen näkee kuitenkin järkevämpänä pitää konekalustossa erivärisiä kurottajamerkkejä.

”Oli sellainenkin aika, että lähes kaikki kurottajat olivat samaa merkkiä, mutta sittemmin olen laajentanut repertuaaria. On hyvä tutkia eri merkkejä ja etenkin sitä, miten huolto ja muu jälkimarkkinointi pelaa. Meille on tärkeää saada kone nopeasti kuntoon, jos se työmaalla laukeaa.

Yksi tuoreimmista Parviaisen hankinnoista on myös Maxpossa näytillä ollut, 18,6 tonnia painava Manitou MRT 2540 St4. Kyseessä on 24,6 metriin nostava ja 4000 kilon nostokapasiteetin omaava uutuus, joka on esitelty Konepörssissä 10/2015 tai www.koneporssi.com.
Yksi tuoreimmista Parviaisen hankinnoista on myös Maxpossa näytillä ollut, 18,6 tonnia painava Manitou MRT 2540 St4. Kyseessä on 24,6 metriin nostava ja 4000 kilon nostokapasiteetin omaava uutuus, joka on esitelty Konepörssissä 10/2015 tai www.koneporssi.com.

Kurottajat pitävät sisällään monimutkaista tekniikkaa ja tiedän kokemuksesta, että vikoja tulee enemmän, kuin esimerkiksi maarakennuskoneisiin. Etenkään uusissa koneissa ei saisi mielestäni olla mitään häiriötä. Yritän pitää kaluston suhteellisen uutena jo yrityksen profiilinkin takia, vanhimmat ovat vuodelta 2006 ja kylläkin vaihtokunnossa. Mikäli uusissa koneissa ilmenee lastentauteja, asiakas saattaa hermostua. Ja tällöin se nopea apu maahantuojalta on se tärkein apu.”

Parviainen kehottaakin kaikkia maahantuojia koeajamaan koneet vielä Suomessa huolellisesti ennen asiakkaalle toimittamista. Toki kunnollisella käyttöopastuksella on myös oma paikkansa. Vaikka kuljettajat ovat huippuammattilaisia, saattaa joku ominaisuus tai käytön kannalta oleellinen asia jäädä huomaamatta, kun siirrytään uuteen merkkiin.

Magnilla on kysyntää

Uusi, noin 24 tonnia painava Magni RTH5.35 tuli Parviaiselle loppukesästä. Nyt kone on täydessä ajossa pääkaupunkiseudulla ja ympäristössä. Alkukokemukset ovat olleet hyvät ja toinen samanmoinen on jo tilattu Konekeskolta.

”Kuljettajat ovat ottaneet Magnin heti omakseen. Kiittelevät sen hallinnan tarkkuutta ja hyvää ergonomiaa. Vaikka kyse on 35 metrin koneesta, niin se on yllättävän kompakti kooltaan. Toki tukijalkojen tuentaneliön koko on hieman kasvanut, mutta se ei normi rakennustyömaalla muodostu ongelmaksi. Nyt päästään taas hieman korkeammalle kuin mallistomme 30-metrisillä koneilla”, jatkaa Parviainen.

Uusi iso Magni on varustettu Mercedes-dieselmoottorilla (170 kW) ja se alittaa Stage IV -päästörajat AdBlue-tekniikalla. Partikkelisuodatinta ei siis ole. Rungon pituus on vain 150 millimetriä enemmän kuin RTH5.30 -mallissa.   

Ohjaamoa on siirretty eteenpäin, enemmän vasemman etupyörän päälle. Näkyvyys on kohentunut niin työtehtävissä kuin siirtoajossa. Teleskooppipuomi koostuu kuudesta osasta ja kahdesta puomin ulkopuolelle sijoitetusta jatkosylinteristä. Tämä on mahdollistanut letkujen ja putkien sijoittamisen puomin sisälle.

Konekeskon mukaan puomia hallitaan uudella ohjelmistolla. Ensimmäiset neljä jatko-osaa aktivoidaan puomin yläpuolella sijaitsevalla sylinterillä ja ne liikkuvat proportionaalisesti. Viidettä jatko-osaa, joka on suurempi ja raskaampi, hallinnoidaan toisella sylinterillä joka on puomin alapuolella ja se toimii suhteessa puomin kulmaan – mitä suuremmaksi kulma kasvaa, sitä enemmän jatko-osa pitenee.

Toiminnan periaate on kehitetty säilyttämään hyvä nostokyky laajalla vaakasuoralla ulottuvuudella. Muuten viidennen elementin painavuus vähentäisi koneen nostokykyä liikaa. Nyt paino pysyy lähellä koneen keskipistettä.

Voimansiirto on toteutettu Bosch-Rexrot hydrostaatilla. Maksiminopeudeksi luvataan 40 kilometriä tunnissa. Koneen kuljetuspituus ilman työlaitetta on kahdeksan metriä ja leveys renkaiden ulkoreunasta reunaan 2508 millimetriä. Korkeus ohjaamon kattoon on 3056 millimetriä. Tuentaleveys on kaksi millimetriä vaille kuusi metriä. Kääntösäde haarukoilla on 7,32 metriä.

Polttoainesäiliön tilavuus on 280 ja AdBlue-nesteen 40 litraa.

Olli Päiviö