Leinolift vie korkealle, pitkälle ja kauas

Lähinnä eteläisen Suomen alueella toimiva Leinolift Oy tarjoaa asiakkailleen monipuolisia nosto- ja kuljetuspalveluita. Toimintaan saatiin loppuvuodesta uutta ulottuvuutta, kun laivastoon liitettiin 200 tonnimetrin verran nostovoimaa.

 

Rakennustyömailla hyödynnetään enenevissä määrin kuorma-autoalustaisia kappaletavaranostureita paljolti niiden monipuolisista ominaisuuksista johtuen. Kuorma-autojen ympärille rakennetaan myös alati isompia nostureita, loppuvuodesta Suomeen saapui 200 tonnimetrin luokaan asettuva Palfinger PK200002 L SH -nosturi.

Helmikuisena arkiaamuna Leinolift Oy:n kantaan kuuluvan nosturin ominaisuuksista otettiin mittaa Helsingin kantakaupungissa, missä purettiin sääsuojaa peruskorjauksen kohteena olevan rakennuksen ympäriltä.

”Tämä on lajissaan yksi tyypillisimmistä työkohteista, sillä ahtaassa tilassa vaaditaan suurta ulottuvuutta. Ja onpa tuossa yksi poikittainen sähkölankakin työmaata maustamassa”, summaa Leinoliftin kuljettaja Jari Takila, joka on ohjastanut lajissaan pisimmällä puomilla varustettua nosturiautoa uudesta saakka.

Loka-marraskuun vaihteessa Suomeen rantautuneen auton tapaa varmimmin rakennustyömailta.

”Ikkuna-asennukset, sääsuojat, kattoristikot”, listaa Takila tyypillisiä työtehtäviä.

Ominaisuudet ratkaisivat

Itävaltalainen Palfinger täydensi tuotevalikoimaansa 200 tonnimetrin nosturilla viime vuonna. Nostoalalla vankan maineen saaneessa Leinolift Oy:ssä oli jo parin vuoden ajan ollut suunnitelmia nostokapasiteetin kasvattamiseksi, joten uutuusnosturi herätti nopeasti Leinoliftin toimitusjohtaja Jouni Leinon ja kuljetuspäällikkö Jukka Ruokosen kiinnostuksen.

”Meillä pyritään ensisijaisesti etsimään massasta poikkeavaa kalustoa, jonka turvin voimme tarjota asiakkaillemme yksilöllistä palvelua”, kertoo Ruokonen, jonka mukaan yrityksessä painotetaan enemmänkin ominaisuuksia kuin jonkun tietyn merkin vahvuuksia. Ruokosen mukaan Palfingerin uutuusnosturin merkittävimpänä vahvuutena oli ulottuvuus yhdessä hyvien nostoarvojen kanssa. Pian Itävaltaan lähtikin VTA Tekniikka Oy:ltä tilaus lajissaan maamme ensimmäisestä nosturista.

”Kauppa tehtiin keväällä, alusta poikkesi meillä Vantaalla lisäakseliasennuksessa, jonka jälkeen auto toimitettiin Itävaltaan Palfingerin päällirakennusyksiköön varusteltavaksi”, kertoo VTA Tekniikan Arto Kainsalo hankinnan taustoista. Ajoon valmis nosturiauto odotti päivän mittaisen käyttökoulutuksen saaneita käyttäjiään loppuvuodesta Itävallassa.

”Koulutus oli kyllä hyödyllinen ja tarpeellinen”, kiittelee Takila, jonka mukaan koulutuksen avulla nosturin ominaisuuksista saa enemmän irti.

Leinolift_vuo1-15_IMG_1478

Itävallasta valmis paketti

Viisiakselisen Volvo FM:n ympärille rakennetussa nosturiautossa on nojattu tukeviin rakenteisiin alusta saakka. Viisiakselisen auton perusakseliväliksi valittiin 4,3 metriä ja tilausvaiheessa kaavakkeeseen ruksattiin eteen saakka ulottuva tuplarunko.

Valmistajan strategian mukaan kaikki tämän kokoluokan nosturit asennetaan aina tehtaan yhteydessä toimivassa varustelupisteessä. Nosturin koosta ja sen mukanaan tuomista voimista johtuen nosturissa on arkkumallinen, koko lavarakenteen mitalle ulottuva runko. Arkku pitää sisällään myös auton taakse laskeutuvan tukijalan.

Leinoliftille toimitetun nosturin pääpuomissa on kahdeksan hydraulista jatkoa, joilla päästään 29 metrin korkeuteen. Seitsemänjatkeisen jibin avulla saavutetaan vajaan 49 metrin pystysuuntainen ulottuvuus, joka kasvaa 51 metriin mekaanista jatkoa käyttämällä. Vaakatasossa päästään 45 metrin päähän. Nostoteho puomin päässä on ylöspäin nostettaessa 1440 kiloa, vaakasuorassa 500 kiloa. Nosturin ja sitä kuljettavan auton kompakti koko ovat myös tärkeitä vahvuuksia työmaaolosuhteissa.

”Pituudeltaan vajaan 10 metrin auto taipuu helposti ahtaillekin kujille”, summaa Takila, jonka mukaan myös ”vastapainottomuus” on etu mobiilinostureihin verrattaessa.

Käteen sopiva työkalu

Nosturiauton omamassa varustuksineen asettuu 43 tonnin tuntumaan, joten lavalla kuljetetaan vain nostoissa tarvittavia apuvälineitä. Korkeasta omamassasta johtuen yksikkö on rekisteröity moottorityökoneeksi, mikä asettaa omat rajoitukset kuljettamiselle:

”Jokainen lavalla oleva nostohaarukka ja kuuppa on merkitty rekisteriotteeseen auton varustukseen kuuluvaksi, koska tavarankuljettaminen työkoneella on kiellettyä”, kertoo Takila pääkaupungin kivitalojen välissä.

Saneerauskohdetta suojannut sääsuoja laskeutuu talon yltä maankamaralle nosto kerrallaan Takilan varmoissa käsissä. Kuljettajan mukaan reilut säätömahdollisuudet tarjoava nosturi on alusta alkaen tuntunut käteen sopivalta työvälineeltä.

”Neliportainen nopeudensäätö on mainio varuste, jolla työskentelystä saadaan nopeaa ja turvallista”, summaa Takila taakkaa vinssatessaan. Vinssin SRC-toiminto pitää väkipyörän ja koukun suhteen vakiona jatkeita käytettäessä, mikä omalta osaltaan helpottaa nosturin ajamista. Takila kiittelee myös pääpuomin ja jibin ominaisuuksiin kuuluvaa ylitaittoa, joka auttaa muun muassa sähkölankojen alituksissa ja ovi- tai ikkuna-aukkojen kautta nostettaessa.

”Muutaman kuukauden käyttökokemuksen perusteella tämä on erittäin onnistunut laite”, päättää Takila nostojen lomassa. Myös Leinoliftin ajojärjestelyssä ollaan tyytyväisiä tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin:

”Tämän kokoluokan nosturin hankinta vaatii pitkäjänteisyyttä ja sille ominaisia työtehtäviä. Voimme olla tyytyväisiä niin nosturin ominaisuuksiin kuin työllisyystilanteeseenkin”, päättää Jukka Ruokonen.