Jekko-mininosturit muuttavat nostamisen luonnetta

Kurko-Koponen Oy on toiminut vuosien mittaan vahvasti eri nostosektoreilla. Kuutisen vuotta sitten Juha Koponen myi nosturiliiketoimintansa Nostokonepalvelulle ja aloitti kurottajapalvelun. Se vuokrasi parhaimmillaan lähes 80 kurottajaa valtakunnan laajuisesti. Ramirent osti kurottajien vuokraliiketoiminnan kolme vuotta sitten. Koponen ei jäänyt laakereilleen lepäämään, sillä nostaminen on miehellä veressä.

Nyt Koposen liiketoiminta perustuu asennusnosturiautoihin. Erimerkkiset autot varustellaan Koposen toimesta pääasiassa Fassi-nostureilla Suomessa. Autot pu aa kätevästi ylös. Päälle rakennetaan uusi Palfinger 92 tonnimetrin nosturi. Se valmistuu toukokuussa. On muuten myös myynnissä, jos jollakin on akuutti tarve uudesta Kurko Cranesta tälle kesälle.  Meiltä saa siis erimerkkisiä alustoja ja nostureita myös”, lopettaa Koponen. Fassi-nosturit tuo Suomeen Grutech Oy. Kurko-Koposella on toimipisteet tällä hetkellä Kuopiossa, Varkaudessa, Jyväskylässä, Tampereella ja Vantaalla. Henkilökuntaa on vajaat 40.

Italian Jekko

Nyt uusin aluevalloitus on italialainen Jekko, joka valmistaa muun muassa tela-alustaisia mininostureita kuudessa eri kokoluokassa. Myös teollisuusnostureita sisätiloihin on tuoteohjelmassa. Tuotteita toimitetaan Italiasta ympäri maailmaa. Pohjois-Amerikka on merkittävin markkina-alue. Saksa on Jekolle suurin yksittäinen markkina Euroopassa. Kurko-Koponen toimii nyt siis Suomessa Jekko-nostureiden maahantuojana, joka hoitaa vuokrausta, myyntiä ja jälkimarkkinointia.

Jekko-mininosturit valmistetaan Italian Trevisossa, Venetsian pohjoispuolella. Viime vuonna yritys valmisti noin 300 yksikköä ja tuotanto on tuplaantunut muutamassa vuodessa. Mininostureiden kysyntä maailmalla kasvaakin tasaisesti koko ajan. Nykyisellä tuotantomäärällä Jekon markkinaosuus on noin 10 prosenttia.
Tela-alustaisten mallien lukumäärä on kuusi kattaen nostokapasiteetit 990 kilosta 7,5 tonniin. Maksiminostokorkeudet ovat vastaavasti välillä 7,5–26,5 metriä. Käyttövoimana on dieselmoottori, sähkö tai akut. Täydellinen kauko-ohjaus on tietenkin saatavilla. Sillä ohjataan sekä koneen voimansiirtoa että nostovaiheita. Mininosturit voidaan varustaa myös laajalla valikoimalla mekaanisia tai hydraulisia jibejä.

Perusrakenne on kaikissa malleissa sama. Niin sanottu ”powerpack”-voimayksikkö sijaitsee koneen edessä ja hydrauliikka sekä sähkökomponentit koneen takana. Tukijalkojen tuentaleveydet ovat yksilöllisesti säädettävissä. Koneen automatiikka tunnistaa tupla-antureiden avulla tuentasuunnat ja –leveydet sekä laskee sallitut nostoarvot sen mukaan. Automatiikka ei tietenkään salli koneen stabiliteetin vaarantamista.

Timo Salonen aloitti viime syksyllä Koposen palveluksessa vastuualueenaan Jekko-nostureiden myynti ja vuokraus.
”Nostamisen luonne on muuttumassa hiljalleen. Kun perinteisesti meillä nostetaan isolla kalustolla kaukaa, niin nyt aletaan mennä pienellä lähelle. Jekko-nosturit soveltuvat pienien ulkomittojensa ansiosta erinomaisesti ahtaillekin työmaille. Tukijalkojen tuentakulmat on säädettävissä erikseen, jolloin kone saadaan tuettua vaikka seinän viereen. Telojen hydraulinen leveyden säätö on sekin varsin käyttökelpoinen ominaisuus. Jekko-mininostureilla voidaan ajaa sisään ahtaista oviaukoista sekä liikkua ja nostaa kapeilla kujilla”, tiivistää Salonen.

Suhteellisen kevyet Jekko-mininosturit voidaan nostaa myös kätevästi vaikka katolle tai kerroksiin, jolloin taakkojen siirrot tehdäänkin vinssillä ylhäältä käsin. Esimerkiksi kapealle kadulle parkkeerattu kuorma-auto voidaan tyhjentää ylhäältä päin, jolloin muuta nostolaitteistoa ei tarvita.

Kaikkiin Suomeen tuleviin koneisiin asennetaan niin sanottu talvipaketti, johon kuuluvat muun muassa hydrauliikka- ja moottoriöljyjen lämmittimet sekä säteilylämmitin ”tietokoneelle”.
Mininosturin varsin käyttökelpoinen lisävaruste on imukuppinostin, jonka avulla ikkunalasien ja erilaisten levyjen kuten esimerkiksi parocien asennus onnistuu kätevästi. Myös esimerkiksi putkikoura on saatavilla. Lisävarusteiden kirjo onkin laaja.

Jibi on mininosturin ehdoton varuste. Sen ansiosta peruskoneen kokoa voidaan usein pienentää, kun esimeriksi katolle nostettaessa jibi saadaan vaaka-asentoon räystään jälkeen. Jibin ansiosta nosturi voidaan ajaa lähemmäksi seinää, jolloin operointi onnistuu paremmalla kapasiteetilla lähempänä peruskoneen painopistettä.

www.kurkokoponen.fi
www.jekko.it