Cramon tuore konsernijohtaja Leif Gustafsson uskoo big dataan vuokrausbisneksessä

Rakennuskone-, laite- ja tilavuokraamo Cramo tuulettaa käsityksiä kankeista konsernitason yrityksistä ja panostaa big dataan sekä henkilökunnan kouluttamiseen.

Leif Gustafsson on aloittanut työnsä Cramo Oyj:n toimitusjohtajana. Gustafsson siirtyy Cramon palvelukseen Stena Recycling Internationalin toimitusjohtajan paikalta. Hän on toiminut aiemmin myös YIT Ruotsin toimitusjohtajana sekä ABB:n palveluksessa.

– Cramo on muuttunut valtavasti viime vuosien aikana ja kasvanut johtavaksi ja kannattavaksi kone- ja laitevuokrausalan yhtiöksi. Erittäin toimiva strategiamme on olla kaiken vuokrauksen esikuva ja hakea kasvua useista Euroopan maista, Gustafsson kertoo.

Cramo on laajentunut 12 vuodessa kansainväliseksi yhtiöksi, joka toimii 15 maassa. Samassa ajassa yhtiön liikevaihto on kasvanut 59 miljoonasta eurosta viime vuoden 668 miljoonaan euroon. Vahvaa kokemusta konsernitasolla toimivista yrityksistä omaava Gustafsson näkee tärkeimmäksi tehtäväkseen Cramon yhtenäisen strategian vaalimisen kaikissa Cramo-maissa.

– On erittäin haastavaa olla vahva vuokraamoalan yritys sekä paikallisesti, että globaalisti. Maailmantilanteet vaihtelevat nopeasti ja vaikuttavat rakennusalaan ja sitä kautta meidän toimintaamme. Meillä ei ole varaa olla kankea tai hitaasti liikkuva globaali yritys, kilpailu on liian kovaa jokaisessa toimintamaassamme, Gustafsson sanoo.

Vahva brändi houkuttelee ja sitouttaa

Viime vuosina Cramo on paitsi kasvanut, myös yhtenäistänyt ja harmonisoinut prosessejaan kaikissa toimintamaissaan. Gustafsson toteaa, että vuokrausalalla on käynnissä yhä suurempia muutoksia. Big datan eli suurien tietomassojen keräämisen merkitys sekä tiedon hallinta on tullut vuokrausalalle jäädäkseen.

– Emme voi enää tehdä päätöksiä perustuen vain mutu-tuntumaan, vaan taustalla on oltava myös faktaa. Käytämme big dataa yhä enemmän apuna asiakaspalvelussamme, esimerkiksi ennakoimalla kalustotarpeitamme. Tiedon avulla voimme olla entistä joustavampia ja reagoida asiakkaidemme toiveisiin nopeasti.

Cramo on ponnistellut aktiivisesti asiakaslupauksensa läpiviemiseksi. Yhtiön tavoitteena on taata asiakkaille ja työntekijöille aina mainio päivä työmaalla. Gustafsson näkee, että vahva brändi on tänä päivänä kansainvälisen yrityksen käyntikortti ja yksi tärkeimpiä kilpailuetuja markkinoilla.

– Olemme käyneet läpi yhteiset arvomme ja aloittaneet työn muuttaaksemme koko yrityskulttuuriamme. Globaalissa yrityksessä koko henkilökunnan täytyy tietää, mitä kohti ponnistellaan.

Gustafsson nimeää yhdeksi Cramon tavoitteeksi henkilökuntaan panostamisen ja myös uusien hyvin tekijöiden houkuttelun.

– Vuokrausalalla henkilökuntamme on tärkein kilpailuvalttimme. Jokainen työpaikka haluaa olla kiinnostava ja houkutella parhaat tekijät pariinsa. Me Cramolla tulemme panostamaan henkilökuntamme osaamiseen ja kouluttamiseen, Gustafsson lupaa.